Home About Us Artists CDs Downloads Coming Soon Video Subscribe Distribution Links

 

Florian Boesch - Schubert: Winterreise

Gramophone March 2012

'They have been much recorded, but this new version by Florian Boesch and Malcolm Martineau is inspired and quite unforgettable. It has total spontineity, a superbly balanced, totally natural recording, with the pianist making a perfect partnership with the singer.

I cannot recommend this CD too highly'

The Sunday Times 19.12.2012

"...never, in my experience, has [Winter Journey] sounded bleaker than in this magnificently sombre and vivid account by the Austrian Florian Boesch...an exceptionally free, imaginative and dramatic interpretation."

Svenska Dagbladet 30.11.2011
6 stars sound/6stars performance 

”Som en främling kom jag, som en främling åter drar jag bort.” Inledningsraderna i Wilhelm Müllers diktcykel Winterreise öppnar för en tolkning av dikterna som en livsresa. Vilket inte motsägs i Schuberts tonsättning där två tredjedelar av sångerna går i moll.Till skillnad från Die schöne Müllerin, där mot en idyllisk fond berättelsen går från jubel till sorg, är det kallt och dystert hela tiden i Winterreise. Vandraren är en annorlunda människa än den naive gesällen i den första cykeln, mer utvecklad och medveten. Bedövad av en nyss förlorad kärlek lämnar han lyckan bakom sig och drar utan mål och hopp ut i vinternatten. Österrikiske opera- och konsertsångaren Florian Boesch har en vacker, välegaliserad baryton, skön på höjden och med äkta basklang på djupet. Konstlöst, närmast med understatement närmar han sig sångerna, det tragiska och subjektiva doseras med försiktighet.Ett exempel är sista versen av sjunde sången, Auf dem Flusse med raden ”Mein Herz, in diesem Bache”, där han olikt många sångare undviker att sentimentalisera ordet Herz.Snarare än självömkande går ett resignerat vemod genom tolkningarna. Samtidigt sjunger han med en känsla som ger uttrycksfullhet åt det lågmäldaste pianissimo. Boeschs varsamma interpretation matchas perfekt av Malcom Martineaus mästerliga pianospel. 

The Guardian 11.11.2011
*****


"Boesch presents us with a slow unravelling of the psyche, as merciless as it is detailed. The hallucinatory quality of his interpretation is matched by a corresponding vividness in Matineau's playing ,which suggests the corrosive impact of the comfortless winter landscape on the protagonist's mind.It makes for very difficult listening, but it is unquestionably superb" Tim Ashley